Pages

Monday 27 May 2013

Susah itu tarbiyah, Sabar itu indah

Salam .. dah lama x hapdet2 stori2...
ok...berkenaan ssh and sabar...

Seringkali kita mengeluh dan mengadu, mengapa Allah tidak habis-habis menguji kita. Malahan diberi-Nya ujian yang sama setiap kali. Setelah satu, maka datang pula satu lagi masalah. Setelah habis dicuba dengan ujian yang merumitkan, didatangkan pula ujian yang menyesakkan dada.

Sungguh indah perancangan Allah dalam mentarbiyah manusia. Allah yang Maha Mengetahui menguji manusia pada titik-titik kelemahan diri kita. Pada titik-titik yang lemah itulah, bertubi-tubi Allah datangkan ujian kepada hamba-Nya. Di ruang-ruang yang lemah itu Allah datangkan ujian maha berat sehingga manusia merasakan dia tidak lagi terdaya memikulnya.

Allah menciptakan manusia dengan kelemahan, namun Allah tidak membiarkan kita terus menerus hidup dalam kelemahan tersebut. Maka Allah datangkan ujian bertimpa-timpa pada titik kelemahan tersebut sebagai latihan untuk membina sebuah kekuatan.




Mengenai pelbagai ujian itu Allah S.W.T berfirman, maksudnya:
"Dan sesungguhnya akan Kami berikan cubaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira bagi orang yang sabar, iaitu orang yang apabila ditimpa musibah mereka mengucapkan, 'Sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-Nya kami kembali'."



mmg ssh nk sabar..tp bila kita dapat kecapi sabar..mungkin ade ganjarannye kan...
kadang2 menangis boleh buat kita rasa tenang...bagi setengah org laa...
n paling bagus nangis la ngadu kat Allah hokkey....
klu tahan sabar hati mmg perih tp ingatlah sabar itu indah...
mmg hati rasa sumbat jew.. tp cubalah terima apa adanya..
mungkin Allah menguji kesabaran kita... penah dgr x? setiap bende kita hadapi dgn sabar, iman kita makin tggi? ( ehh yekew?) heheh sipi2 gituw lew....
otak mmg weng hokkey bila tahan sabar yg kelas tertinggi gituw..
tp hanya Allah yg tau..
sabar , muhasabah diri...

ingatkah kita dgn kisah nabi Ayub ?
Ia bermula dengan harta yang semakin berkurangan, anak-anak yang meninggal dunia dan seterusnya dengan penyakit sopak yang menjijikkan.
Walaupun diuji dangan begitu hebat sekali, beliau masih tetap percaya Allah S.W.T ada menyelitkan hikmah di sebalik kedukaan ujian yang melandanya

Ya Allah.... percikkan lah rasa sabar dihatiku...






No comments:

Post a Comment